Vanlige spørsmål og vilkår 

Gjelder angrerett og bytterett når jeg har åpnet produktet?

«Nei og ja». Vi har bytterett i 30 dager på ubrukte varer. Vi tillater at du prøver produktene, men alle merkelapper og emballasje må være intakt slik at produktet fremstår som nytt. Er plastforpakningen brutt er det ingen angrerett. Du må også ha med kvittering eller bekreftelse på kjøp for å returnere produkter.

Hygieneprodukter (Undertøy, Puter o.l) kan ikke byttes med mindre de fremdeles er forseglet. Puter kan ikke byttes da de ikke har forsegling.

Hvordan kommer jeg i kontakt med min lokale butikk?

Henvendelser til våre butikker gjøres ved å ta direkte kontakt med butikken, men dersom de ansatte i butikken er opptatt, kan du velge å bli satt over til vårt kundesenter. Oversikt over våre butikker og direktenummer finner du her: https://www.enklereliv.no/butikker

Dersom jeg må vente lenge på et produkt, når begynner garantitiden å løpe?

Det er alltid datoen du mottar varen som gjelder. Din garanti eller reklamasjonsrett påvirkes ikke av eventuelle leveringsforsinkelser.

Er kampanjevarer alltid på lager?

Når vi har kampanjer er det “førstemann til mølla” som gjelder. Går vi tomme vil vi bestille flere, og kan få flere produkter tilgjengelig under kampanjeperioden.

Hvordan melder jeg meg av nyhetsbrev eller SMS-kampanjer?

Dette gjøres direkte i nyhetsbrevet. Nederst finner du en link der det står unsubscribe. Klikk deg videre på denne. Etter dette skal det ikke komme flere nyhetsbrev. Hvis du ikke vil motta flere SMS meldinger fra oss kan du sende «ELI STOPP» til 59 44 45 17. Skulle du mot formodning ikke få det til å fungere, er det bare å kontakte oss, så hjelper vi deg. 

Ordre, pris og betaling

Når mottar jeg kvittering eller faktura?

Rett etter at du har gjennomført kjøpet online får du en bekreftelse per e-post. Selve kvitteringen eller fakturaen sendes på e-post til deg, samtidig som varene sendes fra vårt lager. Vi legger også med fakturaen sammen med din forsendelse. Har du inngått en avbetalingsplan via Klarna, mottar du første faktura i henhold til betalingsplanen.

Kan jeg velge å delbetale min faktura?

Nei, dessverre ikke. Vi synes likevel det er en god idé og jobber med en fremtidig løsning.

Jeg finner ikke kvitteringen min, kan dere hjelpe meg?

Selvsagt, men vi har kun kvitteringer for kjøp på vår nettbutikk tilgjengelig i vårt system. Kontakt vårt kundesenter og vi hjelper deg. Ved kjøp over disk i butikk er kvitteringen ditt eneste garantibevis så ta godt vare på denne. Skulle likevel uhellet være ute godkjenner vi også at du finner en betalingsbekreftelse hos din bank.

Kan jeg betale med gavekort online?

Nei, dessverre ikke. Men du kan benytte gavekortet i alle våre butikker. Vi arbeider selvsagt med en løsning for å benytte gavekort online også!

Kan jeg forskyve forfallsdato på fakturaen?

Ja, hvis produktet har blitt forsinket hjelper vi deg gjerne med det. Det er verdt å vite at vi sender fakturaen med 14 dagers forfall samtidig som varen forlater vårt lager. Ved øvrige omstendigheter kan vi ikke flytte forfallsdatoen, og kunden må kontakte Klarna selv for en eventuell utsettelse.

Kan jeg betale med faktura som foretak?

Ja, dette kan gjøres ved å velge betaling med Klarna og velge betaling som bedrift. Merk at muligheten til å gjøre dette avhenger av om Klarna sin kreditttsjekk godtar ditt foretak.

Hvorfor kan jeg ikke handle på faktura?

Det kan være ulike grunner, som for eksempel alder eller sist oppgitt inntekt, men den vanligste feilen er at man har liggende utestående betalinger hos klarna. Dette kan også gjelde andre selskaper enn oss som bruker klarna.

Hvis jeg betaler med kort, debiteres kortet med en gang?

Hvis du bruker betalingskort og Vipps som betalingsmetode, blir du belastet når vi bekrefter din ordre og levering er iverksatt hos oss. I mellomtiden vil betalingen stå reservert i din bank. Ved kansellering vil reservasjonen oppheves umiddelbart.

Hvordan ser jeg hva fraktkostnaden blir?

For ordre som overstiger kr. 699,- og sendes via postpakke vil frakt være kostnadsfritt. For beløp som er lavere enn dette, vil du finne fraktpris ved å taste inn ditt postnummer i kassen og trykke «Hent leveringsmetoder». Da kommer alle fraktalternativene med pris opp. Vi kan også tilby levering på døren, som alltid medfører en tilleggskostnad. Alt dette kommer klart frem ved betaling.

Er det mulig å forhåndsbestille et produkt hos dere?

Dessverre har du ikke mulighet til å forhåndsbestille produkter hos oss. Hvis en vare er utsolgt er det ikke mulig å bestille denne før vi har den på lager igjen.

Stemmer lagerstatus som vises online?

Lagerstatus som vises online skal i de aller fleste tilfeller være korrekt, men vi tar ett forbehold hvis mange kunder bestiller samme produkt over kort tid kan det oppstå feil. Ved noen tilfeller kan det også være en systemfeil. Skulle en bestilt vare vise seg å være utsolgt vil vi forsøke å finne ett tilsvarende produkt, hvis dette ikke finnes vil din ordre bli kansellert.

Hva gjør jeg hvis produktet har blitt billigere før jeg har fått leveransen?

Skulle det forekomme at et produkt har blitt billigere innen du har mottatt bestillingen, kan du kontakte oss mens den lave prisen fremdeles er gjeldende, så vil vi kunne tilbakeføre mellomlegget.

Er det mulig å bestille på nett og hente i butikk?

Nei, dessverre. Vi har ennå ikke fått en løsning for uthenting av bestilt vare i våre butikker. Dette jobber vi med å få på plass.

Kan jeg legge et produkt til en eksisterende ordre?

Etter at en ordre blir lagt inn vil denne behandles så raskt at det ikke vil være mulig å foreta korrigeringer av denne. Vi anbefaler deg derfor å legge inn en ny ordre dersom du ønsker å legge til flere produkter.

Levering, opphenting og retur

Dersom et av mine produkter er forsinket, hva skjer da med de andre?

Du skal ikke vente lenger enn nødvendig. Produktene som er tilgjengelige sendes i en separat forsendelse, og du betaler bare for én levering.

Leveringen kunne ikke gjennomføres – hva skjer nå?

PostNord vil forsøke gjentatte ganger å komme i kontakt med bestiller for å avtale ny levering. Vi står for alle kostnader dersom uteblitt levering skyldes oss eller sjåføren. Hvis det skyldes hindringer hos deg, må dette utbedres og du kan bli belastet for manglende oppmøte ved leveringsforsøk.

Kan jeg selv hente varene på deres lager?

Handler du online sender vi alle varer rett fra vårt hovedlager i Horten. Dette lageret har ingen ekspedisjon så det vil derfor ikke være mulig å hente ut bestillingen din derfra.

Får jeg et nytt produkt dersom det jeg mottok er skadet?

Du kan få et nytt produkt dersom du ønsker det, eller så er det også mulig å få en kompensasjon mot at du beholder produktet. Siden hvert tilfelle er unikt ber vi deg ta bilder av skaden, ta vare på emballasjen og kontakte oss så snart som mulig.

Hvordan endrer jeg navn, nummer eller adresse på leveransen?

Det går dessverre ikke å gjøre dette selv, så da må du kontakte oss på chat eller telefon. Vi har dessverre ikke mulighet til å gjøre dette etter at pakken er sendt fra vårt lager. Dvs. at det ikke er mulig å gjøre forandringer på utleveringssted etter at en pakke har gått ut fra vårt lager.

Hva gjør jeg for å avbestille hele leveransen?

Kontakt oss raskt og vi hjelper deg! Avbestilling må skje før vårt lager har begynt å pakke din ordre. Ved for sene avbestillinger har vi dessverre ikke mulighet til å refundere fraktkostnaden.

Hva gjør jeg hvis noe mangler i pakken?

Kontakt oss, så undersøker vi hva som har skjedd og sørger for at du får det som mangler.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke var hjemme da varene skulle leveres?

Dersom du ikke er tilgjengelig ved det avtalte leveringstidspunktet vil du selv måtte betale for ny utkjøring. PostNord kontakter deg for å finne et nytt tidspunkt.

Kan jeg returnere et produkt til en butikk i stedet for å sende det?

Ja, du vil kunne returnere et produkt du har handlet i vår nettbutikk i en av våre butikker. Ta med produktet med alt tilbehør, emballasje og kvittering/bankutskrift/faktura, så hjelper vi deg. Dette gjelder ikke mobiltelefoner eller varer med brutt emballasje. Vi bytter ikke brukte produkter og salgsvarer. Du har ikke bytterett på Gaitline-sko som er brukt eller mangler merkelapp/skoeske. Sensitive produkter som undertøy, Tempur-produkter, personlig pleie-produkter etc. som ikke er forseglet kan heller ikke returneres av hygieniske årsaker.

Får jeg tilbake penger for frakt om jeg returnerer en vare?

Betalte du for frakt da du kjøpte en vare hos oss, får du dette refundert sammen med summen for varen du kjøpte. Eventuelle kostnader for å returnere varen til oss dekker vi dessverre ikke. Men vi sender deg en returseddel ved forespørsel.

Jeg har returnert et produkt. Når kommer pengene tilbake på konto?

Så fort vi har mottatt og kontrollert produktene, betaler vi tilbake med samme metode som du betalte. Det kan ta opptil 30 dager, men det går sjelden så lang tid.

Kan jeg returnere produkter i en hvilken som helst Enklere Liv-butikk?

Ja, Du kan utføre reklamasjoner, bytte eller benytte deg av vårt 30 dagers bytterett i alle Enklere Livs butikker, uansett hvor du opprinnelig har kjøpt produktet, det gjelder også nettbutikken. Minner om våre retur-rutiner som står i punktet «Kan jeg returnere et produkt i en butikk i stedet for å sende det»?

 Service, support og forsikring

Hva gjør jeg hvis produktet mitt har gått i stykker?

Ta kontakt med vår kundeservice slik at vi kan hjelpe deg, husk å ha kjøpsbevis tilgjengelig.

Starter reklamasjonstiden etter at garantitiden er gått ut?

Nei, garanti og reklamasjon starter alltid samtidig, og det er dagen du tar imot produktene som gjelder.

Hva slags garantier har jeg?

Produsenten setter selv garantien for sine produkter, men du kan likevel være trygg på at du har minimum 2 års reklamasjonstid på alle produkter du kjøper hos oss. Produkter som forventes å ha en vesentlig lengre levetid enn dette omfattes av en reklamasjonstid på 5 år.

Hva er forskjellen på garanti og reklamasjonsrett?

Reklamasjonsretten er obligatorisk i henhold til norsk lovverk, mens garanti er noe forhandlere og produsenter selv kan legge til.

Kan jeg kjøpe reservedeler fra dere?

Ja, til enkelte produkter har vi reservedeler, men  det vil normalt ikke være mulighet til å skaffe reservedeler til alle produkter. Hvis vi ikke har reservedelen du trenger i vårt sortiment er vi behjelpelige med å skaffe den eller å henvise deg til leverandørs servicekontor, eller direkte til leverandør.

Får man alltid bruksanvisning på norsk?

Alt blir mer og mer digitalt, også bruksanvisninger. Vanligvis følger det en bruksanvisning med selve produktet (småelektrisk, massasjeapparater, mobiltelefoner osv.), men i blant finnes ikke denne i papirform. Da kan vi sende den til deg elektronisk eller henvise deg til riktig sted på produsentens hjemmeside, hvor den kan skrives ut. Bruksanvisninger finnes ikke alltid på norsk, men skal da være tilgjengelig på et nordisk språk.

Ta kontakt med vår kundeservice slik at vi kan hjelpe deg, husk å ha kjøpsbevis tilgjengelig.

  • Gratis frakt

    Gratis frakt på alle ordre over 699,-

  • Forlenget retur t.o.m 10. Jan.

    Kjøp på nett, bytt i butikk eller på nett.

  • Rask levering

    Ordre blir sendt neste arbeidsdag