home Meny close
Meny

Kjøpshjelp

1) 30 dager åpent kjøp på ubrukte varer?

Enklere Liv har 30 dagers åpent kjøp på ubrukt vare, mot fremlagt kvittering.

Observer at du selv står for returkostnaden, vi betaler frakten ved eventuell utsendelse av ny vare.
Vi anbefaler deg å sende pakken på en måte som gir deg et sporingsnummer.

2) Angrerett?

Angrerettloven gir deg rett til å angre ditt kjøp. Angreretten gjelder ikke for varer nevnt i siste avsnitt.

Angrefristens lengde og oppstart. 
«Angrefristen utløper 14 dager fra den dag avtalen om tjeneste ble inngått, eller den dag forbrukeren får varen i fysisk besittelse. Dette er:
a) ved varer bestilt samlet og levert ved flere forsendelser, den dag forbrukeren får den siste varen i fysisk besittelse,
b) ved varer som består av flere partier eller deler, den dag forbrukeren får det siste partiet eller den siste delen i fysisk besittelse,
c) ved avtaler om regelmessig levering av varer, den dag forbrukeren får den første av varene i fysisk besittelse.
Likt med forbrukeren regnes annen tredjeperson enn fraktføreren, som forbrukeren har utpekt i sitt sted.

Gir ikke den næringsdrivende forbrukeren opplysninger om angreretten i henhold til § 8 første ledd bokstav h, utløper angrefristen 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen, jf. første ledd.
Dersom den næringsdrivende gir forbrukeren opplysninger om angreretten etter § 8 første ledd bokstav h innen 12 måneder fra dagen omhandlet i første ledd, utløper angrefristen 14 dager etter den dagen forbrukeren mottok opplysningene».

Du kan selv velge hvordan du melder din angrerett, og om du vi bruke angrerettskjema. 
Melding om angrerrett kan således gis muntlig og skriftlig (blant annet per e-post til post@enklereliv.no, brev osv).
Men for å dokumenter at angrerett er meldt innen fristen så anbefaler vi at du gjør dette skriftelig.

For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være levert oss i tilnærmet samme mengde og stand som du mottok den.
Alle produkter skal leveres tilbake til oss innen rimelig tid. Eventuell returforsendelse må betales av kunde.
Du har risikoen for transporten av varen tilbake til oss.
Vi er forpliktet til å betale tilbake til deg det du har betalt inkludert porto for forsendelsen til deg, ekspedisjonsgebyr, tollavgifter, oppkravsgebyr, etc. Dette gjelder kun når hele kjøpet returneres.
Tilbakebetaling skal finne sted innen fjorten dager, etter at vi mottar produktet fra deg.
Produktet sendes tilbake til oss i originalemballasje, sammen med angrerettskjema.
Nærmere opplysninger om hvordan du benytter deg av angreretten, fremgår av angrerettskjemaet.

Angreretten gjelder ikke for undertøy, badetøy, næringsmidler, kosmetikk- og intimpleieprodukter når forseglingen på produktet er brutt.

3) Angrerett på brukt vare?

Om varen har vært brukt utover det som er normalt ved prøving i en fysisk butikk i angrerettsperioden har du fortsatt rett til å benytte deg av angreretten innen 14 dager.
Når en brukt vare returneres vil det bli foretatt en verdivurdering av varen, og kunden vil få tilbakebetalt kjøpesummen fratrukket verdireduksjonen (jf. Angrerettloven § 25, tredje ledd).
Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 24, første ledd).
Ved retur vil pengene bli refundert innen 14 dager etter mottatt retur.

4) Hva gjelder for reklamasjon og garanti?

Ta kontakt med oss dersom du ønsker å returnere en vare på grunn av reklamasjon, vi står for eventuell returfrakt. Ved en eventuell tvist har vi som policy å følge beslutningene til Forbrukerrådet.

5) Hvordan sender jeg varer i retur?

Ønsker du å bytte størrelse på produktet, kan det gjøres i din lokale Enklere Liv-butikk.

Ønsker du å reklamere eller benytte deg av 30 dager åpent kjøp kan du sende varene dine i retur til nedenstående returadresse. Legg ved faktura samt beskrivelse av hva du er misfornøyd med. Opplys i tillegg om du ønsker å bytte til annen vare.

Returadresse:

Enklere Liv AS
c/o Bring Warehousing
Rosenholmveien 20
1252 Oslo


Vi har dessverre ingen mulighet for å hente ut returpakker som sendes oss i oppkrav. Disse vil derfor ligge ut hentefristen på posten for så å bli returnert avsender.

6) Hva er Klarna-faktura og hvorfor må jeg oppgi fødsels- og personnummer?

Klarna

Klarna er vår faktureringspartner og sammen med Klarna ønsker vi å gjøre faktura- og netthandel til en trygg og sikker opplevelse. Ditt fødsels- og personnummer benyttes av Klarna som kundeidentifikasjon, og for å kunne gjennomføre kredittsjekk. På denne måten vet Klarna hvem kunden er og sikrer at ingen kan handle i andres navn. Ønsker du ikke å oppgi ditt personnummer kan du velge å betale med kort. Vilkår for alle Klarna kjøp finner du her: www.klarna.no

Innsamling og bruk av personopplysninger

Vi sparer ikke fødsels- og personnummeret ditt hos Enklere Liv. De øvrige personopplysninger som du oppgir til oss innhenter vi for å gjennomføre våre avtaleforpliktelser overfor deg i overensstemmelse med lovpålagte krav.

Dine personopplysninger vil bare bli brukt til andre formål, eller bli utlevert til andre når du samtykker til dette eller når det er nødvendig for at vi skal kunne gjennomføre våre forpliktelser overfor deg.

Dine personopplysninger kan også bli utlevert til andre i lovbestemte tilfeller og når det er nødvendig for å beskytte og forsvare Enklere Liv som selskap, dets rettigheter, ansatte, kunder eller publikum generelt. I slike tilfeller vil utenforstående bare få tilgang til akkurat den informasjonen som de har behov for.

Enklere Liv samler inn enkelte opplysninger om maskinvaren og programvaren din. Denne informasjonen brukes til å drive tjenesten, opprettholde kvaliteten på tjenesten og gi generell statistikk for bruken av Enklereliv.no.

Enklere Liv samler også inn informasjon om hvilke sider kundene besøker på Enklereliv.no. Disse dataene om sidebesøk identifiseres bare ved et unikt ID-nummer, og kobles ikke til personlige opplysninger med mindre samtykke foreligger.

Salg til mindreårige

Hvis du er under 18 år, må du ha tillatelse fra verge for å bestille fra oss på nett.

7) Hvordan håndteres levering?

Hos Enklereliv.no er det raskt, enkelt og trygt å handle og vi gjør vårt ytterste for at pakken skal komme raskest mulig frem. Derfor kan du velge mellom flere fraktmetoder. Fraktmetode samt pris kommer frem før du bekrefter og betaler din ordre.

I de sentrale strøk har du normalt har du din ordre i løpet av 1-3 virkedager. Utenfor de sentrale strøk må du beregne 1-2 virkedager ekstra. Ved juletider vil utsendelsestiden kunne bli noe lenger.

Du vil få bekreftelse med sporingsnummer når vi sender pakken fra oss. Du vil også få SMS/ Mail når pakken er klar for utlevering.

8) Hva koster frakt?

Fraktomkostningene kommer frem i kassen før du betaler og aksepterer din ordre.

9) Hvordan finne produkter på nettsiden?

Hvis du vet hva produktet heter, kan du skrive det inn i søkeboksen og trykke på knappen "søk". Alternativt kan du finne frem til produktet ved å klikke på en av kategoriene i hovedmenyen øverst på siden. Deretter klikker du på den underkategorien hvor du tror produktet ligger.

10) Hvor kan jeg benytte gavekort?

Gavekort som kjøpes i butikk gjelder ikke i nettbutikken. Kontakt nærmeste butikk for å innløse gavekortet ditt.

Min ønskeliste

Det finnes ingen produkter i ønskelisten.